Kim jest neurologopeda?
Bardzo często, gdy macie wątpliwości, czy Wasze dziecko rozwija się prawidłowo, pierwszą osobą – u której szukacie rady – jest pediatra. Jesteście na wizycie, tłumaczycie, że dziecko ma problem z jedzeniem, nie mówi, wszystko pcha do buzi. Sami nie jesteście pewni, na ile zachowanie dziecka jest prawidłowe, a na ile „coś się dzieje”. W takich sytuacjach lekarz może Wam zasugerować wizytę u neurologopedy. Czyli kogo?
Neurologopeda to specjalista pracujący nie tylko z dziećmi, ale i z dorosłymi. Zainteresowania neurologopedów skupiają się głównie na zaburzeniach mowy, wynikających z incydentów neurologicznych. Poniżej znajdziecie informacje, kiedy warto zgłosić się na konsultację.
Noworodek
- jest wcześniakiem,
- podczas porodu doszło do niedotlenienia,
- je bardzo długo, nie potrafi prawidłowo zassać piersi lub butelki, odmawia jedzenia,
- pokarm wylewa się z buzi, łyka dużo powietrza, ma na wardze bąbel,
- oddycha przez usta,
- nie odwraca głowy w kierunku bodźca,
- mama ma poranione brodawki, karmienie sprawia ból,
- nie głuży,
- ma skrócone wędzidełko języka,
- ma obniżone napięcie mięśniowe.
Niemowlę
- nie gaworzy, nie wypowiada samogłosek,
- nie pobiera pokarmu z łyżeczki,
- odmawia jedzenia, krztusi się, nie potrafi gryźć i żuć, bardzo się ślini,
- nie uśmiecha się,
- nie reaguje na dźwięki otoczenia,
- nie rozumie wyrazów popartych gestem i prostych wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
Dziecko 1-3 r.ż.
- bardzo często choruje,
- nie wypowiada pierwszych słów, nie łączy wyrazów, nie buduje prymarnych zdań lub nastąpił regres w umiejętnościach językowych,
- mówi dużo, ale niezrozumiale,
- nie rozumie komunikatów,
- ma niedosłuch,
- nie chce jeść, je tylko wybrane produkty, jest niechętne na nowości,
- potrzebuje dostymulowania się w sferze orofacjalnej,
- oddycha przez usta, wsuwa język między zęby.
Dziecko 4-6 r.ż.
- mówi niewyraźnie lub bardzo mało, w mowie nie pojawiają się głoski [sz, ż, cz, dż, r],
- w wyniku choroby lub urazu doszło do incydentu neurologicznego,
- nie różnicuje prawidłowo głosek,
- ma bezdechy senne, chrapie,
- nie rozumie konstrukcji gramatycznych i zdaniowych.
Dziecko w wieku szkolnym
- ma trudności w nauce, zwłaszcza podczas czytania i pisania,
- nie pamięta lub nie rozumie słuchowych komunikatów,
- ma wadę wymowy,
- boi się mówić, zacina się,
- ma trudności z koncentracją, uwagą.
Dorosły i senior
- ma wadę wymowy,
- jąka się,
- jest po incydencie neurologicznym – boryka się z afazją lub dyzartrią,
- ma problemy z połykaniem,
- ma zaburzenie głosu – dysfonie,
- ma trudności w obrębie funkcji poznawczych (demencja),
- cierpi na chorobę neurodeneracyjną.
Jeżeli zauważysz którekolwiek z tych objawów lub chcesz rozwiać swoje wątpliwości – zapisz się na konsultację do neurologopedy!